Yelp's sting operation |
In response to Yelp's sting operation that busted eight businesses who paid elite reviewers in exchange for positive review, San Diego jewelry store owner told NY Times "it was forced to solicit reviews after others got away with doing it."
Here's what Chicago hair salon owner has to say about Yelp;
The site had been so aggressive in seeking advertising from her, “if I could physically put a restraining order on them, I would. As God is my witness, they literally would call every 15 minutes. I put a block on my phone.”Well, probably what she's trying to say is that there isn't much difference between Yelp soliciting ads and business owners soliciting positive reviews. Small business owners also complain Yelp is filtering out positive reviews, keeping only the negative ones, unless they pay ads.
According to Entrepreneur.com, Yelp relies on an algorithm for filtering comments, but the distrust remains. Even after the lawsuit over Yelp distortion was dismissed last year, we hear the same claims over and over again (video below. It appears to be cozy cafe with nice ambience to me).
Anyway, Yelp says 'the next step will be to let consumers know if a business has had a large number of reviews submitted from the same IP address.'
イェルプ(Yelp)が、好意的なレビューを有料で書いてもらってる会社を8社特定し、今日、各社のページに警告アラートをデカデカ出した。アラートの赤ボタン押さないとレビューが見れなくなってる!
足がついたのはオンラインに「Yelpレビュー求む!」と求人広告を出した各社。
Yelp社員がエリートレビュアーになりすまして連絡をとり、報酬・投稿内容の指示をもらい、そのやり取りを証拠としてアップロードし、アラートから閲覧できるようにした。
オンラインに求人出すマヌケな会社はまだいい方なんじゃないのって思ったら、案の定、槍玉にあげられたサンディエゴの宝石店オーナーはNYタイムズに「他もこっそりやってるんで止むを得ずやった」と話してる。また、シカゴの美容室は「Yelpは広告営業がうるさくて堪らない、禁止命令とれたらとってる。15分起きに電話かけてくるのでブロックしたぐらいだ」と反論。Yelpのしつっこい広告営業に比べたらちょっとお金払ってレビュー書いてもらうぐらいなによ! ふん! という剣幕だ。
Yelpと店主のバトルは昔からの風物詩で、「良いコメント非表示にして悪いコメントだけ出して、広告営業にくる」と、Yelpに対する不信は根強い。「Yelpのネガティブな書き込みの対処法」によると、コメントはアルゴリズムで掲載・非掲載を選り分けてるようだけども。
去年集団訴訟が却下されて再提訴不能になってからも、「広告料払えないって断ったら良いレビューがこつ然と消えた!」というクレームは未だによく聞くよね(下のニュースに出てる、良さげなカフェの女性オーナーとか)。
ともあれ、次は「同じIPアドレスから何度も書き込んでるサイトを晒す」とYelpは話してるよ。
WFSB Channel 3
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IP からの特定は、この間日本で問題になったばかりなのに・・・IT 先進国の企業の発想にしてはちょっとと思いますね。
ReplyDeleteあ、そうなんですね…witch-hunt風味ですよね…
ReplyDeleteサクラの警告出すなら、ゆすりの警告も出さないと吊り合わないような…あ、そか、Yelpは否定してるんだった…