「ツイッターは分散化しないと、そのうち死ぬ」元開発チーフ:Twitter Needs to Decentralize or Die - Alex Payne


Yesterday’s announcement of what was immediately dubbed #newtwitter has crept up on me in its significance.[...] In my opinion, the Twitter developer community needs to adapt to the post-#newtwitter reality.[...]

A large part of the reason I left Twitter was a fundamental philosophical difference that I couldn’t reconcile, either for myself or the company. I believe that Twitter as a medium is and should be distinct from Twitter as a business.[...]

Some time ago, I circulated a document internally with a straightforward thesis: Twitter needs to decentralize or it will die. Maybe not tomorrow, maybe not even in a decade, but it was (and, I think, remains) my belief that all communications media will inevitably be decentralized, and that all businesses who build walled gardens will eventually see them torn down. [...]

At any rate, I argued this case at Twitter, and lost. 

-Alex Payne

Insights on #newtwitter by Alex Payne (@al3x), who worked at Twitter as a Platform Chief for three years and a half. 


Twitterプラットフォーム開発チーフとして3年半同社に勤務したアレックス・ペイン氏(@al3x)が、昨日のツイッター新デザイン発表(上)を受け、「The Very Last Thing I'll Write About Twitter(ツイッターについて書くのはこれが最後だ)」というエントリを出した。


「来週BankSimpleメンバー初顔合わせで開発をスタートする。会議にはこのミッションに100%フォーカスして臨みたいので、これは僕自身ツイッターのことを昇華しておくために書いている。断っておくがツイッターの社員は誰もこの原稿に目を通していないし筆も入れていない。僕は社内情報・社員情報に通じているわけでもない。会社を代表する意見ではないし、もう僕自身あの会社では働いていない。ここに書く予想は純粋に僕個人の意見であり憶測だ。このどこかを拾ってツイッターの将来向かう方向性と伝える人は、相当めでたいやつだ

と書いてるが、もちろんみんな伝えている。以下に部分訳。

昨日の発表(#newtwitter)では、その重大性に総毛立った。[...]これはTwitterデベロッパーコミュニティもポスト#newtwitter時代の現実に順応する必要がありそうだ。[...]

僕がTwitterを辞めた一番の理由は、根本的哲学の違いの部分で折り合いがつけられなかったことにある、会社も僕も。僕は媒体としてのTwitterとビジネスとしてのTwitterは相容れないのだし、相容れないものでなくてはならないと思っている。[...]

少し前、僕はある文書を社内に回覧した。そこに書いた論旨は単純明快だった。:ツイッターは分散化しないと、そのうち死ぬ。明日は死なないかもしれない、10年経っても死なないかもしれない。でも僕は昔から(今もだと思うが)こう信じているのだ。―通信メディアは不可避的に分散化していく、壁に囲われた庭を築く企業はどこも最終的には粉々に箱庭が崩れ去るのを目の当たりにするだろう、と。[...]

ともあれ僕はツイッターでこの点を主張し、そして負けた。


[Alex Payne via TechMeme]


Related:
Twitter Should Decentralize (And Make Money) Via Twitter Server  - TechCrunch
Twitterは分散化してサーバを売るべき-TechCrunch Japanスケールするサイトのアーキテクチャ考

Comments