ラリー・ページの「ジョブズの怒りは芝居」発言に伝記作家「あれは芝居じゃない」:Jobs’s Biographer v. Larry Page

(c) Larry Page Google+
I think the Android differences were actually for show. I had a relationship with Steve. I wouldn’t say I spent a lot of time with him over the years, but I saw him periodically. Curiously enough, actually, he requested that meeting. He sent me an e-mail and said: “Hey, you want to get together and chat?” I said, “Sure, I’ll come over.” And we had a very nice talk. We always did when we had a discussion generally.[...]
(Wait, the fury around Android was for show?)

I think that served their interests. For a lot of companies, it’s useful for them to feel like they have an obvious competitor and to rally around that. I personally believe that it’s better to shoot higher. You don’t want to be looking at your competitors. You want to be looking at what’s possible and how to make the world better. - Bloomberg

Androidと一緒にするなっていう、あれは演技だったと思います。スティーブとは付き合いもあったし。何年も一緒に長い時間過ごしたわけじゃないけど定期的に会ってはいました。変な話、会おうと言ってくるのは彼からでした。メールで「ヘ~イ、会って喋らない?」と言ってきて、僕が「いいですね、こちらから伺います」と返事して。で、とても良い話し合いを持ったものです。大筋の議論が要る時はいつもそうしていました。

病気もかなり進行していたのに。自分に時間を割いて会おうと思ってくれるなんて光栄でした。あそこまできたら家族と過ごしたいだろうに。彼は会社経営について非常に面白い洞察を持っていて…語り合うことと言ってもそんな話ばかりでしたけどね。

(ちょっと待った。Androidで激怒してたのは演技だったと言うんですか?)

ああすれば自社の利益になる、ということだったのではないかと。企業は誰の目にも明らかな敵がいて反旗翻す気構えを持つことが有効に作用する場合も多いですからね。僕個人は、敵よりもっと高みに弾を放ちたい。ライバル見る暇あったら、自分に何ができるか、どうしたら世界をより良いものにできるか、それだけ見ていたい。 - Bloomberg

この発言に対し、伝記作家のウォルター・イサークソン氏は夕べ、ロンドンの講演で「いや、あれは本気で怒ってる顔だったぞ」と話してる。

W. Isaacson, Royal Institution
(c) PC Advisor
It's almost copied verbatim by Android. And then they licence it around promiscuously. And then Android starts surpassing Apple in market share, and this totally infuriated him. It wasn't a matter of money. He said: 'You can't pay me off, I'm here to destroy you'.”

As for what will happen now that Jobs isn’t around to go ‘thermonuclear’ on Google, Isaacson thinks that Apple CEO Tim Cook will handle things differently. “Tim Cook will settle that lawsuit”, Isaacson added.-Walter Isaacson. MacWorld


Which one is telling the truth? Maybe both?

どっちの言ってることが本当かしらね? 
どっちも本当かもね。笑

Comments

  1. Androidと一緒にするなっていうのは、誰が言ったかとか怒ったかとかじゃなく、純然たる事実。むしろ死人に口無しとばかりなこの傍若無人な発言にこそ本気で激怒する人が多発しそう。「より良い世界」っつったって、その価値観じゃあねぇ。

    そういえば映画『フィラデルフィア』で弁護士1000人海に沈めたら世の中良くなる、なんてセリフがあったっけ。

    ReplyDelete
  2. >本気で激怒する人

    「この歴史修正主義者め」「解釈でいくらでも変わるのはDon't be Evilだろ」と怒ってるJohn Paczkowskiですね、はい。

    ReplyDelete
  3. >Don't be Evil

    昔はGoogleのモットーだったんですってね:P

    ReplyDelete

Post a Comment