米3大ネットがGoogleTVをブロック:TV Networks Block Google TV



The old big three TV networks, ABC, CBS, and NBC, were blocking their web contents from Google TV users yesterday, fearing to lose ad revenue as users bypass their websites or cancel cable services.

From Search Engine Land;
"You can still go to ABC, CBS and NBC directly to watch over-the-air broadcasts through Google TV just fine.  [...]Google TV isn’t stripping the video off the sites. It’s not inserting its own ads into the content.[...] It’s simply letting you use a web browser, exactly as you’d use a web browser on a Windows or Mac computer.[...]it seems crazy that using a browser on a laptop is OK but using a browser through things like Google TV is not. " 

I wonder who watches full-length TV clips on their web these days when most of the popular TV on DVD are also available on VOD from Netflix, Hulu or Roku. Not their paying subscriber?  Then you can simply hook your computer to TV.

Google negotiated with them over night, and CBS and NBC seem to have backed off for now.  Fox is still undecided.  Maybe it's the shift towards Hulu Plus — for which you'll have to pay $10 a month.  Still, it's a huge step from the current Cable TV.

Is this a good news for Steve Jobs?  Not that simple.  From GMSV;
The also recently unveiled Apple TV has only two major networks signed up, ABC and Fox [...] and “much Internet content — including some available on rival boxes [such as Roku] — still can’t be accessed through Apple TV. Plus some TV network executives are wary of Apple TV’s 99-cent rental model, with Viacom CEO Philippe Dauman reportedly saying last month: “We value our content a lot. We don’t think Apple has it quite right yet.”

Google TV対応のHDTV「Sony Internet TV」とロジテックのSTBが米国で今月リリースになったが、昨日さっそく米3大ネットワークのABCとNBCとCBSがサイトの一部コンテンツにブロックかけてしまった

いじわる中の画面はSearch Engine Landで全部見れる。 PCのブラウザからは普通に再生できるのに、Google TVのブラウザからは再生できなくなっているのが分かるよ。

ブロックされたと言っても、ウェブ版でないケーブルTV放送の方はABCもNBCもCBSも全部見れるので、そこんとこ間違ないように。例えばCBSがブロックしたのは人気TV番組「CSI」のフルバージョンなど。ネットTV動画の、そのまた一部の全編動画が見れなかったってだけなんで。

News Corp傘下Foxは検討中で、追随するかどうかに注目が集まっている。一方、グーグルは必死で交渉中。今朝からCBSとNBCはネット動画配信も元通り復活してるみたいだけど

いちおうブロックした理由としては、

1. TVの広告収入までグーグルに全部持ってかれちゃう!
2. ネット違法コンテンツも流してて、けしからん!
3. サイトに来る人が減り、月極めのケーブルTVを解約する人が増える!

という辺りらしい。1.についてはGoogle TVはネットからそのまま動画引っ張ってきて流してるだけで、グーグルの広告なんて挿入してない。パソコンや携帯のブラウザで見るのと全く同じ(というかブラウザ入れたTV)なんだけどな…。パソコンはOKで、TVだとダメって、なんか不思議だ。

2.については、そこまでネット違法コンテンツが問題なら全ブラウザ一律でシャットアウトしなくちゃ…。

3.については、まあ、これはそう、時代の趨勢なり。今は「3大ネットワークがGoogle TVブロックしたってよ」と聞いても慌てる人なんかいない。大体の人は「HBOとターナー傘下のTBS、TNT、CNNは見れるんでしょ? ならそれで間に合うじゃん。DVDになってる人気TV番組はNetflixとかHuluとかRokuのビデオ・オン・デマンドで観れるし。どうしても見たかったらパソコンをTVに繋げれば見れるもん」で終りじゃないかな…。

因みに最近リリースになったライバル「Apple TV」の方は、iTunesでTV番組は一律99セントでレンタルできる。が、GMSVによると「契約成立したのはABCとFoxだけ」。WSJが先月報じたところによると、NBCとCBSならびに大手ケーブル会社はレンタルモデルを警戒し、不参加を決めた。あんま他人事じゃないみたいよ。

まあ、TV製作費はホントどっかから回収しなきゃダメだから、ライセンスのことはキチッと話しあわなきゃね。そのうちHulu Plusとかの有料モデル(たぶん月10ドルぐらい)に落ち着くと思う。それでも200チャンネルも300チャンネルも、見ないチャンネルばっかりパッケージになってるケーブルTVに毎月1万円近く払わなきゃ3大ネットワークも見れない今の超バンドル時代に比べりゃ、天国だ。

Comments